Krist nas u evanđelju pita ljubimo li? Ako ljubimo, kakva je naša ljubav? Je li to sebedarna i nesebična ljubav, ili ona ljubav po našoj mjeri, koja je ljubav zapravo tek imenom, ali ne i stvarnošću?
U ono vrijeme: Kad su farizeji čuli kako Isus ušutka saduceje, okupiše se, a jedan od njih, zakonoznanac, da ga iskuša, upita: »Učitelju, koja je zapovijed najveća u Zakonu?« A on mu reče: »Ljubi Gospodina Boga svojega svim srcem svojim, i svom dušom svojom, i svim umom svojim. To je najveća i prva zapovijed. Druga, ovoj slična: Ljubi svoga bližnjega kao sebe samoga. O tim dvjema zapovijedima visi sav Zakon i Proroci.« (Mt 22,34-40)
Zato bih nam postavio sljedeća pitanja.
Tu dolazimo zapravo do najbitnijeg pitanja, koje pita što je zapravo ljubav sama? Jer, tek otkrivajući ono što ona jest, možemo reći i što znači naša ljubav i naše ljubiti. Ljubav je zapravo zauzeta briga i skrb, u kojima je – kako u onom najmanjem tako i u onom najvećem činu – uložena i prisutna cijela osoba onoga koji ljubi. Ona je zapravo potpuno ostvarenje pro-egzistencije, egzistencije za (za nekoga), kakva naša egzistencija – poput Kristove – treba biti (i kakvom je stvorena). U njoj (u ljubavi) se potpuno ostvaruje to naše postojanje za nekoga (ili Nekoga), što nužno podrazumijeva da se u toj ljubavi naša osoba u potpunosti daje, ne ostajući više u sebi i (samo) za sebe prisutna već bivajući predana za drugoga.
Ovakvo značenje ljubavi pokazuje nam kakva naša ljubav treba biti – njenu narav – a njena narav nam pokazuje koliko mi, zapravo, trebamo ljubiti. Ukoliko ljubiš, ljubiš ili cijelim svojim bićem ili nikako. I tu nema relativiziranja. Nema relativiziranja toliko prisutnog u današnjem svijetu, gdje će se ljubavlju nazivati sve samo ne ono što ljubav jest, i gdje se prezire i izruguje ona prava, vjerna i – do smrti – odana ljubav. A sve se to događa zbog gubitka svijesti o onome tko smo i o temeljnoj odlučnosti naših života (svijesti o onome bitnom s početka teksta), te nam – posljedično – sve postaje relativno i nevažno. A ljubav, ona ne pozna mjeru doli bezmjerja, i traži ne komadić već srce cijelo za nju. Zato je i sama ljubav i pitanje ljubavi pitanje života i onoga na kakav se život mi odlučujemo: potpun ili djelomičan?
To je pitanje ljubiti ili ne ljubiti, pitanje koje zahtijeva radikalnu odluku – i odbacuje svaki kompromis! – odluku čiji domet seže i do toga da će onaj koji ljubi položiti svoj život za drugoga, dati svoje postojanje drugome. To je pitanje života i smrti. Bivanja ili ništavila.
…Ljubiš li?